Ziua Națională a filmului românesc

de Mihai Șerban în 1 Dec 2022
2022, un an aparte pentru industria de film din România

Anul acesta, filmul românesc pare că le-a avut pe toate. De la palmaresul festivalier al unor filme ca Metronom (premiat la Cannes pentru cea mai bună regie în cadrul secțiunii Un Certain Regard) la fulminantul succes de public a unei comedii ca Teambuilding, 2022 a fost cu siguranță un an bun în primul rând pentru redescoperirea relației cineaștilor cu publicul larg.

În supremația platformelor de streaming, mersul la cinema, o practică și-așa în decădere, a fost contracarată în ultimii ani doar de hype-ul blockbusterelor, pe de o parte, și de rezistența unui public mărunt, dar consecvent, al filmelor de festival, pe de alta. În rest, evoluția mediilor digitale și climatul ultimilor ani ne-au ținut în fața ecranelor de acasă. E drept, am urmărit mai multe filme și seriale în pandemie ca, probabil, oricând altcândva, dar de la gregaritatea tradițională a mersului la cinema, a șaptea artă a devenit aproape exclusiv o practică intimă. Și, în consecință, una comodă.

Însă marea defulare socială, parțială anul trecut și mai deplină anul acesta, a impulsionat industria cinematografică să ne recheme în săli. Și ne-a impulsionat și pe noi să le „mai dăm o șansă” filmelor românești, mai ales acum, când au început să mai adune spectatori. Succesul comediilor cu vloggeri au stârnit apariția unui adevărat gen. De la primul val din 2019-2020 (Miami Bici, 5Gang: Un altfel de Crăciun) la Teambuilding și Mirciulică.

Când râzi în sală alături de străini, mersul la film își recapătă din statutul de odinioară. La fel și mulțimea, care devine mai inofensivă, mai prietenoasă, face parte din același spectacol al tensiunilor care se descarcă, oricare ar fi glumele care îl antrenează. În România, comedia e genul cu adevărat profitabil.

Are potențial și comedia polițistă, care ironizează corupția (mai ales în mediul rural), precum în Oameni de treabă. Garanția succesului o regăsim și în monoloagele din Las Fierbinți specific legate de corupție care au tot fost distribuite pe rețelele sociale. La polul opus, R.M.N., ultima producție a lui Cristian Mungiu, aruncă o privire mult mai sobră și mai pesimistă acestei corupții.

Deși în mod normal a fost finanțat aproape exclusiv prin fonduri de stat, în ultima vreme filmul românesc a devenit inclusiv produsul unor studiouri independente, importând modelul american și, totodată, ținta de a atrage un public cât mai larg și de a genera profit. Ca în cazul Global Records, o casă de discuri care mai nou se implică și în producția de film.

Și mijloacele de finanțare s-au diversificat. Filmul Capra cu trei iezi, care surprinde horror-ul moralist din basmul lui Ion Creangă și îl adaptează unui spațiu fantastic mai puțin exploatat în peisajul cinematografic local, a obținut o parte din finanțare dintr-o campanie de crowdfunding întreprinsă în rândul comunităților de români din SUA.

Un alt thriller ambițios, debutul regizorului Mihai Mincan, Spre nord, este o coproducție cu o distribuție multietnică a cărui acțiune se desfășoară exclusiv la bordul unui vas de marfă transatlantic, unde un român care vrea să ajungă în SUA se infiltrează clandestin. Filmul a avut o primă proiecție în cadrul festivalului Les Filmes des Cannes a Bucarest, unde a obținut premiul publicului. Urmează să intre în cinematografele din țară din martie, anul viitor, promițând o experiență spectaculoasă atipică filmului românesc, chiar dacă nu va întrece nici pe departe succesul unei comedii ca Teambuilding.

În 2023 va continua, pe de o parte trendul comediilor cu vloggeri, vedete și umorul moravurilor românești. Precum în Taximetriștii, adaptarea lui Bogdan Theodor Olteanu după propriul spectacol de teatru. Însă va continua și valul de diversificare experimentală. Tot la anul, urmează să apară și Mammalia, debutul în ficțiune al lui Sebastian Mihăilescu (autorul documentarului Pentru mine tu ești Ceaușescu), despre o odisee suprarealistă (filmată pe peliculă de 16mm) a unui bărbat care visează că își pierde penisul și că îi dispare iubita.

Exploreaza subiecte similare:

Sebastian Mihăilescu, Oameni de treabă, R.M.N., Capra cu trei iezi, Babardeală cu bucluc sau porno balamuc, Teambuilding, Mirciulică, 5Gang: Un altfel de Crăciun, Miami Bici, To the North, Mihai Mincan, cristian mungiu, Triangle of Sadness, Radu Jude, Metronom, Pentru mine tu ești Ceaușescu, Bogdan Theodor Olteanu

Alte știri din cinema

The Apprentice la Cannes: Sebastian Stan interpretează un tânăr Donald Trump într-un film ce relevă corupția din America anilor '70 și '80

Regizorul iranian Ali Abbasi a adus săptămâna aceasta în prim-plan la Cannes filmul The Apprentice, ce explorează ascensiunea lui Donald Trump, de la fiu de milionar la mogul imobiliar necruțător.

Ce-ar fi dacă nu s-ar povesti? Ne-am crea toți niște preteni imaginari ca în IF

IF, pelicula lui John Krasinski din 2024, va intra în cinematografe din data de 31 mai, titlu care are un double entendre: o dată cel propriu-zis al cuvântului "if" din engleză (dacă), dar și acronimul I.F., imaginary friends (prieteni imaginari).

Primele imagini cu Liam Hemsworth în rolul lui Geralt din Rivia pentru cel de-al patrulea sezon al seriei The Witcher

Fanii seriei "The Witcher" de pe Netflix vor avea parte de o schimbare majoră, odată cu preluarea rolului principal de către Liam Hemsworth în sezoanele 4 și 5

Megalopolis, pariul de 120 de milioane de dolari al lui Francis Ford Coppola

Filmul teribil de ambițios pe care Coppola visa să-l facă de peste 40 de ani și pe care l-a finanțat cu aproximativ 120 de milioane de dolari din bani proprii a avut premiera pe Croazetă și a fost întâmpinat de critici cu păreri mixte.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells